In de weken voor kerst zijn er in en rond de Hooglandse Kerk verschillende activiteiten. We zijn niet alleen een kerk in de stad, maar ook een kerk naar onze stad. De Hooglandse Kerk en Kamer zijn in deze weken voor kerst op verschillende dagen open voor bezoekers.

Het complete programma staat onder dit bericht en in de agenda.

In de week voor kerst is er extra aandacht voor een gesprek in het Stiltecentrum. Daar staat een gebedswand. Het hele jaar door (dus ook rond kerst) kunnen bezoekers hier een briefje op prikken met een gebed, hartenkreet of wens. Er is gelegenheid om even stil te zijn, na te denken, te bidden en een kaarsje aan te steken.

Ook kunnen bezoekers op twee dagen (15 en 23 december) het labyrint lopen. Een labyrint vormt een pad dat je kunt lopen, een korte pelgrimsreis die je kunt gaan. Het is een vorm van spiritualiteit die van buiten naar binnen werkt. Je lichaam neemt je geest mee, ze gaan weer een eenheid vormen. De inspiratie bij het lopen van het labyrint wordt gevonden in een tekst. Door de wendingen in het labyrint vervlecht de tekst zich met jouw verhaal. Er zijn vrijwilligers die de bezoekers wegwijs maken.

Muziek neemt in het programma een belangrijke plaats in. Er is een korenweekend (16 en 17 december) en een Adventsconcert van de Leidse Cantorij (17 december). Er zijn orgelconcerten en een zangmatinee (22 december) en optredens van blokfluitensembles (23 december).

Op het plein voor de kerk staat een grote kerstboom. Vrijwilligers uit onze wijkgemeente gaan met voorbijgangers en bezoekers van de Hooglandse Kerk die dat willen in gesprek over de vraag ‘Wie wil jij deze kerst speciaal in het licht zetten en waarom?’ In de kerk kan vervolgens een doorzichtige kerstbal worden gevuld met een gedachte, wens of gebed, die daarna in de kerstboom wordt gehangen.

Iedereen is van harte welkom om tijdens de dagen voor kerst een bezoek te brengen aan de Hooglandse Kerk om te ervaren waarom deze kerk de kathedraal van het Licht wordt genoemd.

Kerstdonatie

De Leidse Binnenstadsgemeente is in belangrijke mate afhankelijk van vrijwillige bijdragen en giften. Wilt u ons steunen, heel graag! U kunt uw gift overmaken op gironummer NL30INGB0000111806 van de Leidse Binnenstadsgemeente.

Woensdag 13 december 2023

Donderdag 14 december 2023

18.00 uur – 20.30 uur

Rotary Santa Run met optreden van een koor

Vrijdag 15 december 2023

Openstelling Hooglandse Kerk en Kamer, Stiltecentrum en Labyrint

Zaterdag 16 december 2023

14.00 uur – 17.00 uur

Korenweekend: Gospelkoor Soul2Soul en Leids Kamerkoor

Zondag 17 december 2023

14.00 uur – 16.30 uur

Openstelling Hooglandse Kerk en Kamer en Stiltecentrum

Korenweekend: Collegium Musicum, BplusC Volkshuiskoor, Musica Fresca en Vocaal Ensemble Muze

20.15 uur: Adventsconcert Leidse Cantorij o.l.v. Hans Brons, organist Willeke Smits

Woensdag 20 december 2023

13.30 uur – 14.30 uur

Kerstmuziek: vleugel & dwarsfluit.

Vrijdag 22 december 2023

14.00 uur – 17.00 uur

Orgelconcerten: Frank Resseler, Tjebco Tiersma en Herman Lodder

Zangmatinee: Musica Fresca

14.00 uur – 16.00 uur

Kerstboomactie

Zaterdag 23 december 2023

Openstelling Hooglandse Kerk en Kamer, Stiltecentrum en Labyrint

13.00 uur 14.30 uur

Blokfluitensembles o.l.v. Liesbeth Boertien en Susanne Gersch-Bremmers

Zie voor de kerstnachtdienst en de kerstdienst dit bericht.