Foto: © Marianne Ulrich

De kerkenraad van de Leidse Binnenstadsgemeente heeft besloten Willeke Smits (1975) als nieuwe organist aan te trekken (*). Zij zal vanaf 1 augustus gaan spelen op de orgels die de Hooglandse kerk rijk is: het De Swart-Van Hagerbeerorgel, het kabinetorgel en het Father Willisorgel. Willeke Smits speelt ook piano en vleugel. Met dit besluit is de vacature die is ontstaan door het vertrek van Theo Visser weer ingevuld.

Willeke Smits is vanaf 2000 organist van het monumentale Ruprecht-orgel van de Tuindorpkerk in Utrecht en vanaf 2014 actief als cantor. Ze vindt het belangrijk ‘de kerk van vandaag een plaats in de kerk van morgen te geven’. Ze is in Utrecht ook verantwoordelijk voor het uitbouwen van culturele activiteiten als (zomer-)concerten in samenwerking met de Stichting Ruprecht-orgel Tuindorpkerk.

Over haar benoeming zegt ze: ‘Na ruim 20 ervaring als kerkmusicus in Utrecht en omstreken ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. De liturgische praktijk van de Leidse Binnenstadsgemeente is een inspirerende plaats voor een volgende stap in mijn loopbaan als organist. Het is fantastisch om de huidige, veelzijdige kerkmuzikale cultuur voort te zetten en verder te ontwikkelen. Ik zie er naar uit om te beginnen’.

Ze ziet kerkmuziek als verbindende factor in de liturgie die het gesproken woord en de rituelen versterkt. Het is de taak van de organist ‘de gemeentezang in de wekelijkse erediensten te (bege)leiden en te voorzien van passende muziek’. De nieuwe organist organiseert jaarlijks KerkMuziekDagen voor de Jeugd, waar kinderen en tieners in een muziekkamp kennis maken met vocale kerkmuziek van alle eeuwen. ‘Dit is een prachtige zoektocht om naar verbinding met de nieuwe generatie te zoeken.

Smits: ‘Behalve mijn liturgische activiteiten heb ik veel ervaring met spelen en organiseren van concerten en ik beschik daarvoor over een breed netwerk van professionals. Deze ervaring wil ik graag inzetten om als ambassadeur van het orgel interessante concerten en evenementen te organiseren’.

Meer informatie is te vinden op: www.willekesmits.nl.

(*) De besluitvorming is voorbereid door een commissie  bestaande uit Jitske Visser, Kees Zaalberg, Jutta Hartkoorn, Els Krijger, Liesbeth Boertien, Hans Brons, Michiel Harmsen, Simon van Wijlen (voorzitter), Hans Karstens (extern adviseur), Jos van der Kooy (extern adviseur).