Hoe is het om bestuurder te zijn in de stad waar je ooit als kleuter terecht kwam omdat je ouders als gastarbeiders in de jaren zeventig vanuit Marokko naar Nederland vertrokken? Abdelhaq Jermoumi weet het – en in KAMERVRAGEN vertelt hij erover op zaterdag 28 oktober tussen 16.00 en 17.30 uur in de Hooglandse Kamer.

Als wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs (PvdA) houdt Jermoumi zich dagelijks bezig met de vraag hoe hij kansarme jongeren kan stimuleren hun talenten te ontwikkelen en een goed bestaan op te bouwen. Bestaanszekerheid is hét grote thema bij de Tweede Kamerverkiezingen in november, maar wat kan je als lokaal bestuurder in Leiden betekenen voor die 4000 kinderen en jongeren die hier in armoede opgroeien? En waarom wilde Jarmoumi juist deze portefeuille hebben? Maakt zijn migratieachtergrond het makkelijker om op dit dossier dingen voor elkaar te krijgen of niet? Margreet Klokke, predikant van de Leidse Binnenstadsgemeente en Sjoerd Douma, betrokken bij de Hooglandse Kamer, gaan met Abdelhaq Jermoumi in gesprek. Wat raakt, drijft en draagt hem? Na afloop is er gelegenheid om vragen te stellen en met de wethouder door te praten.

Abdelhaq Jermoumi (1974) was acht jaar raadslid – waarvan twee jaar fractievoorzitter – voor de PvdA in Leiden. Na de laatste gemeenteraadsverkiezingen werd hij in 2022 wethouder. Jermouni raakte maatschappelijk geëngageerd na de aanslagen van 11 september en de moord op Pim Fortuyn: hij merkte dat hij ineens anders werd bejegend als belijdend moslim. Als moskeebestuurder zorgde hij voor de komst van een gebedshuis in Leiden-Noord en als voetbaltrainer maakte hij de jongens in zijn team weerbaar tegen racistische opmerkingen die ze moesten incasseren bij clubs in de regio.

Meer informatie over de Hooglandse Kamer: www.hooglandsekamer.nl.